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Friday, July 18, 2025
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जब सब डीजल छोड़ रहे, टाटा मोटर्स ने Fiat के 2.0 लीटर Multijet इंजन का क्यों खरीदा अधिकार

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भूमिका: डीजल इंजनों से किनारा कर रही है दुनिया

आज पूरी दुनिया डीजल इंजन से दूर जा रही है क्योंकि यह पर्यावरण के लिए हानिकारक माना जाता है। ज्यादातर कंपनियां अब पेट्रोल, सीएनजी, हाइब्रिड और इलेक्ट्रिक गाड़ियों की तरफ बढ़ रही हैं। लेकिन कुछ साल पहले तक भारत में डीजल गाड़ियों का बोलबाला था।


Maruti और Fiat के Multijet इंजन का दौर

एक समय Maruti Swift Dzire जैसी गाड़ियाँ Fiat के Multijet डीजल इंजन के भरोसे बाजार में छा गई थीं।

  • Fiat का 1.3 लीटर Multijet इंजन इतना लोकप्रिय था कि उसे “India का नेशनल इंजन” कहा जाने लगा।
  • लगभग 24 गाड़ियों में इस इंजन का इस्तेमाल होता था।
  • लेकिन BS4 और BS6 (Bharat Stage emission norms) के बाद Maruti जैसी कंपनियों ने डीजल गाड़ियों की मैन्युफैक्चरिंग बंद कर दी।

अब आ रहा है BS7 – और चुनौती बढ़ रही है

भारत अब BS7 उत्सर्जन मानकों की तैयारी कर रहा है।

  • इसका मतलब है कि गाड़ियों से निकलने वाले धुएं को और कम करना होगा।
  • इसके लिए कंपनियों को अपने इंजनों को अपडेट करना पड़ेगा, जिसमें भारी खर्च और तकनीकी जटिलताएं होती हैं।

तो फिर टाटा डीजल में क्यों निवेश कर रही है?

जब बाकी कंपनियां डीजल छोड़ रही हैं, तब Tata Motors ने Fiat के 2.0 लीटर Multijet इंजन के लाइसेंसिंग अधिकार खरीद लिए हैं।

  • अब Tata इस इंजन को अपने हिसाब से अपग्रेड और डेवलप कर सकती है।
  • यह इंजन Tata की Harrier और Safari SUV में इस्तेमाल होता है।

क्या है टाटा मोटर्स का नया प्लान?

  1. Fiat से ली गई स्वतंत्रता:
    Tata को अब Stellantis (Fiat की पैरेंट कंपनी) से हर बार अनुमति लेने की ज़रूरत नहीं पड़ेगी।
  • अब Tata खुद से इंजन को अपग्रेड कर सकती है।
  • ECU (इंजन कंट्रोल यूनिट) की री-कैलिब्रेशन पर भारी लागत नहीं लगेगी।
  1. कम खर्च में ज्यादा फायदा:
    नया इंजन बनाने की बजाय मौजूदा इंजन को अपडेट करना सस्ता और तेज़ है।
  • Tata का निवेश कम होगा और समय भी बचेगा।
  • Tata अब इस इंजन को 180hp तक पावर देने पर काम कर सकती है।
  1. Mahindra से मुकाबला:
    Mahindra अपनी गाड़ियों में mHawk डीजल इंजन का इस्तेमाल करती है, जो कई वैरिएंट में आता है।
  • Tata के पास पहले ऐसा विकल्प नहीं था।
  • अब Tata भी अलग-अलग पावर वैरिएंट (150hp और 180hp) दे पाएगी।

इस डील के फायदे क्या हैं?

बिंदु लाभ टेक्नोलॉजी कंट्रोल Tata को इंजन अपग्रेड करने की पूरी छूट कम खर्च नए इंजन की तुलना में कम लागत पावर विकल्प अब एक से ज्यादा पावर वैरिएंट संभव जल्दी अपडेट BS7 जैसे नए मानकों के लिए तेज़ तैयारी


अब उत्पादन कैसे होगा?

Tata Motors ने कहा है कि इंजन का निर्माण अभी भी FIAPL (Tata और Stellantis की JV) में ही होगा।

  • लेकिन इंजन में जो भी नया डेवलपमेंट या मॉडिफिकेशन होगा, उसका कंट्रोल अब Tata के पास होगा।
  • Intellectual Property Rights (IPR) अब भी Stellantis के पास हैं, लेकिन डिज़ाइन और सुधार पर Tata को पूरी आज़ादी है।

क्या MG मोटर्स को मिलेगा फायदा?

  • MG Motors भी अपने Hector मॉडल में यही Fiat का 2.0 डीजल इंजन इस्तेमाल करती है।
  • लेकिन यह साफ नहीं है कि MG को Tata के अपग्रेडेड इंजन का इस्तेमाल करने की अनुमति मिलेगी या नहीं।
  • संभावना है कि MG 2026 से डीजल बंद कर सकती है।

निष्कर्ष: टाटा की रणनीति सही समय पर, लेकिन जोखिम भी

जब ज्यादातर कंपनियां डीजल छोड़ चुकी हैं, Tata Motors ने एक समझदारी भरा कदम उठाया है:

  • वह कम लागत, ज्यादा कंट्रोल और तेजी से इंजन अपग्रेड कर सकती है।
  • Harrier और Safari जैसी बड़ी SUVs के लिए डीजल अब भी मांग में है।
  • यह कदम Tata को महिंद्रा जैसे प्रतिद्वंद्वियों से टक्कर देने में मदद करेगा।

लेकिन यह भी सच है कि लंबे समय में इलेक्ट्रिक गाड़ियों की ओर रुझान बढ़ रहा है। ऐसे में Tata का यह फैसला एक मध्यम अवधि की रणनीति की तरह दिखता है – जो अब के लिए फायदेमंद हो सकता है।


Why Did Tata Motors Acquire Rights to Fiat’s 2.0-Liter Multijet Engine When Everyone Else Is Abandoning Diesel?

It might seem counterintuitive at first glance, given the global push towards electrification and the declining popularity of diesel in some segments. However, Tata Motors’ acquisition of the licensing rights for Fiat’s 2.0-liter Multijet engine (which they call Kryotec in their vehicles) is a highly strategic move with several key advantages:


1. Cost-Effective Development & Upgrades

  • Avoiding New Engine R&D: Developing a brand-new, large-capacity diesel engine from scratch would be an incredibly expensive and time-consuming undertaking. With the long-term future of diesel uncertain beyond 2030, investing hundreds of crores and years into new diesel engine R&D wouldn’t be a smart financial decision.
  • Freedom to Modify: Previously, any modifications, calibrations, or upgrades to the 2.0-liter Multijet engine (used in their Harrier and Safari) required approvals from Stellantis (Fiat’s parent company) and came with hefty licensing fees – sometimes millions of Euros even for minor ECU changes. By acquiring the rights, Tata Motors now has independent control to develop and fine-tune the engine in-house. This allows them to meet upcoming emission norms (like future BS7/Euro 7 standards) faster and at a much lower cost.

2. Enhanced Product Portfolio & Market Competitiveness

  • Multiple Power Outputs: Before the acquisition, Tata was largely limited to a single power output (170 PS) for the 2.0-liter diesel in the Harrier and Safari. With full control, they can now develop and offer multiple states of tunefor the engine. This means we could see more powerful versions for their premium SUVs, and potentially less powerful, more fuel-efficient versions for smaller, upcoming models like the Tata Sierra. This flexibility allows them to better compete with rivals like Mahindra, who offer a wider range of powertrain options.
  • Stronger SUV Segment Presence: The 2.0-liter diesel is a proven and reliable engine, well-suited for larger SUVs where diesel continues to have strong demand due to its torque and fuel efficiency. By controlling its development, Tata can ensure their flagship SUVs like the Harrier and Safari remain competitive and meet evolving customer demands.

3. Strategic Diesel Future in India

  • Continued Demand for Diesel: Despite the push for EVs, there’s still a significant demand for diesel vehicles in India, especially in the SUV segment and for commercial vehicles. Tata Motors has explicitly stated that they will continue to offer diesel engines as long as there is demand and until emission norms make it unviable. Rajendra Petkar, President and Chief Technology Officer at Tata Motors, has emphasized that “diesel will continue to rule the roost because that’s the workhorse” in certain segments.
  • Balanced Portfolio: Tata Motors is adopting a multi-fuel strategy, investing in EVs, CNG, LNG, and even hydrogen, but they’re not abandoning diesel. The acquisition of the 2.0L Multijet rights ensures they have a strong, adaptable diesel offering for the segments where it still makes sense, while they simultaneously push their electrification agenda.
  • De-risking Exports: Full control over the engine architecture also de-risks Tata’s export strategy, allowing them to tailor engines to local fuel quality and usage patterns in markets like Africa, South America, and ASEAN nations.

In essence, this acquisition is a strategic masterstroke for Tata Motors. Instead of making a risky, high-investment bet on developing an entirely new diesel engine, they’ve chosen to leverage a proven platform, gain development autonomy, and secure their diesel offerings for the foreseeable future with a much more modest investment. It gives them the flexibility, speed, and cost efficiency needed to adapt to evolving market demands and regulations in India and beyond.

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